І ремонтують, і конструюють…

Чи знаєте ви, що очевидні сьогодні предмети: водні лижі, хутряні навушники, фруктове морозиво на паличці та шрифт Брайля – винайшли діти? Щорічно понад 500 тисяч дітлахів і підлітків винаходять різні гаджети й ігри, створюють і модифікують роботів і техніку.

Всі вони, без сумніву, роблять наше життя зручнішим і цікавішим. Тому весь світ відзначає День дітей-винахідників.

Не обділена талановитими підлітками і Сарненщина. Щороку Рівненський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді проводить обласний конкурс-змагання з радіоелектронного конструювання. Четвертий рік поспіль кубок виборює команда Сарненського будинку дітей і молоді. Торік учасники залишили позаду команди міського центру творчості учнівської молоді Рівного, міської станції юних техніків Дубенського району та Костопільського центру технічної творчості й комп’ютерних технологій. Програма змагань передбачала проведення теоретичного заліку, розробку друкованої плати й монтаж радіоелектронного пристрою.

Поспілкувалася з керівником  гуртка радіоелектронного конструювання позашкільного закладу Сергієм КАСЬЯНЮКОМ і його вихованцями Богданом ДОБРИНСЬКИМ і Романом ПРИШКОМ.

Сергій Миколайович почав ромову зі STEM освіти, що розпочалася ще в 70-х роках минулого століття, розмірковує про те, яким буде світ через якихось десять років. Дивлячись, як стрімко розвивається людство, важко передбачити, чи не так? Та саме в цьому світі наші діти житимуть і будуватимуть кар’єру. Чи здатні сучасні школи підготувати їх до цього? Відповіддю може стати STEM освіта.

Абревіатура STEM-розшифровується так: science (наука), technology (технології), engineering (інженерія) та mathematics (математика). Саме ці напрями – основа цієї методики. При цьому дисципліни вивчають не окремо, як звикли, а в комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань. Дитина не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук та інженерії, а вчиться реалізовувати вивчене на практиці. Учні отримують практичні навички, що можуть зробити наше життя простішеим. Скажімо, Богдан Добринський узявся робити приймач, але коли пристрій не запрацював і потрібно було налаштувати контур і знати, як змішуються частоти, почав читати теорію й розпитувати керівника.

Так само з винахідництвом, поділився думками Сергій Касьянюк. Є ідеї, оформляли раціональні пропозиції, а щоб зробити пошук з винахідництва, потрібно заплатити сто доларів незалежно від його результату. Звісно, для дітей така сума непідйомна. Але Богдан, приміром, все літо потратив на винахід програми, готуючись до обласних змагань на лисиць, що проведуть цього року на базі Сарненського будинку дітей і молоді. Її завдання – розробити власні передавачі. Богдан займається ними і добре знає, що це таке. Окрім того, зробив стартовий пристрій, що допоможе судді стартувати, а також програму підрахунку результатів. Хлопець розробив її практично з нуля. Фактично, це його винахід. Інтерес, каже, зростає поступово. Десь щось прочитає, а потім думає, як це трансформувати, за яким принципом працюватиме пристрій.

Богдан відвідує гурток четвертий рік, Роман – п’ятий. Обидва юнаки навчаються в Сарненському НВК «Школа-колегіум» ім. Т.Г. Шевченка. Богдан Добринський у минулому році зайняв друге місце на всеукраїнських змаганнях. Фактично перше – з теорії, з якої набрав найбільше балів. Хлопець навіть премію заслужив, от тільки ще її не отримав, хоча іншим учасникам, читав, вручили. Цьогорічний випускник сподівається стати студентом факультету електроніки Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Хоче, за його словами, краще вивчити електроніку, яка приносить йому задоволення, й вивчати її в майбутньому. До речі, він не єдиний із вихованців Сергія Касьянюка, який обрав саме політехнічний ВНЗ після занять у гуртку позашкільного навчального закладу. Хоча батько Богдана навчався в одному із закладів харчової промисловості, але детально вивчав і техніку. Тож допомагає сину в усьому й підтримує його серйозне захоплення. А Богдан зробив вольтметр на світлодіодах для контролю роботи генератора та рівня заряду акумуляторної батареї в татовій машині.

Роман Пришко – з багатодітної родини, наймолодший із чотирьох дітей. А на гурток його привів двоюрідний брат Іван Будкевич, який займався в Сергія Касьянюка разом з рідними братами Андрієм і Дмитром. Спочатку Роману не дуже сподобалося. Але щойно зрозумів суть занять, конструює все, що до вподоби чи підкажуть Інтернет або вчитель. Так, виготовив приймач для радіоаматорів. А також трансивер, що дає змогу спілкуватися з іншими людьми на далекі відстані, передавати повідомлення азбукою Морзе. Знаючи про здібності хлопця, знайомі та сусіди просять полагодити телефонні навушники та зарядні пристрої, ялинкові гірлянди тощо. Роман зробив лабораторний блок живлення з вольтметром на мікроконтролері. А мріє продовжити навчання в Рівненському автотранспортному коледжі. Хоче вивчати складне електронне й електричне обладнання сучасних автомобілів, а також комп’ютерну діагностику автомобілів.

Отже, STEM-освіта також набирає популярності на Сарненщині. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а через спроби й помилки. На відміну від класичної, в нашому розумінні освіти, за STEM дитина отримує набагато більше автономності. На процес навчання менше впливають стосунки між учнем і вчителем, що дає можливість об’єктивніше оцінювати прогрес. Тож дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. Одно слово, винахідливість підростаючого покоління, особливо дітей, заслуговує уваги, схвалення та визнання.

В одному з наступних номерів «Сарненських новин» розповім про ще одного вихованця Сергія Касьянюка – Ярослава Юхимчука. А батькам хочу побажати поважати й цінувати цікавість своєї дитини. Можливо, саме вона зробить нове велике всесвітнє відкриття.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz