На Олімпі професійності, або Веселкова країна успіху

«Ми повинні дитину виховувати так, щоб почувалася шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця», – писав Василь Сухомлинський.

З вересня 2018 року розпочалася освітня реформа, що на десятиріччя визначить освітній ландшафт України. Освіта – це ключовий елемент національної безпеки, а людина – це найцінніший актив держави, зазначила міністр освіти Лілія Гриневич.

Серед елементів Нової української школи  – компетентнісний підхід до формування змісту й організації освітнього процесу. Він відображений у Державному стандарті базової та повної середньої загальної освіти. Концепції НУШ конкретизовано в освітніх програмах.

P1240343Традиційна освітня парадигма, основу якої складали знання, уміння й навички, поступається місцем новій, в основі якої – формування життєвої компетентності школяра, гнучкість методів і критичність мислення, тобто здатність використовувати наявні знання та вміння на вищому рівні, переносити їх у різні ситуації, застосовувати практично, робити правильні висновки.

Упродовж півстоліття роботи на педагогічній ниві – ніколи не відчувала таких змін і підготовки до освітнього середовища, такої уваги до першокласників та їх зустрічі в Новій українській школі. Тому поділюся тими враженнями та досвідом, чарівним ключиком, що відмикає безмежний простір творчості й креативності, де діло майстра величає, який ніколи не зупиняється на досягнутому. Погодьтеся, перше місце в області за результатами навчально-виховної роботи – це велика нагорода за нелегкі будні, в яких педагогічний колектив Сарненського НВК «Школа-колегіум» продовжував роботу над науково-методичною проблемною темою «Формування духовно багатої, фізично розвиненої, компетентної особистості – свідомого громадянина, патріота української держави».

Коли переступите поріг одного з найпрестижніших закладів нового типу в будь-яку пору року, помітите, що тут завжди багатолюдно. У колегіумі навчається понад тисячу учнів, працює більше ста педагогів, численний обслуговуючий технічний персонал. Батьки учнів охоче спілкуються з вчителями не лише на перерві, а й відвідують уроки Нової школи, оскільки їм цікаво знати, де навчаються їхні діти, і долучатися до незвичайного освітнього процесу, бо, як кажуть: краще один раз побачити, ніж сім разів почути. А таки є що побачити!

Протягом навчально-виховної P1240345діяльності колегіум відвідали численні гості, для яких завжди широко відчинені двері: тут побували високопоставлені міністри та їх заступники, методисти й інспектори, гості із зарубіжжя, особливо численний контингент молодих педагогів, які приїжджають набувати досвід.

Вже у напрочуд гарні вересневі дні побачити казкову країну, де першокласники знайомляться зі школою життя, знову завітали гості з Києва з керівниками району. Не було метушні, не збирали попередньо на наради вчителів чи заступників, не давали настанов. Просто любов до дітей, висока  професійність, тренінги й курси, досвід, розуміння мети вчительської долі, систематична методична допомога сприяють учителям у повсякденній роботі. У початкових класах накопичено великий навчально-дидактичний матеріал, підібрано зручне місце школяра, затишні місця відпочинку спонукають до успішної співпраці учня і вчителя на уроці. І коли гості заходять у клас, першокласники знають, що українці – гостинний народ, і в школі свято, тому що прийшли привітати всіх, хто тут навчається, відвідати їхню казкову країну, де так затишно й упевнено всі почуваються.

Отже, шановні читачі, запрошуємо вас завітати в НУШ, яка у святкові першовересневі дні відчинила двері першокласникам. Але спочатку пропоную провести екскурс у минуле, до тих джерел, що дали початок майже фантастичним задумам, які вчасно й успішно реалізували.

Досвідчена, ерудована, креативна Ніна Тіткова, – директорка Сарненського НВК «Школа-колегіум, ще задовго до закінчення минулого навчального року не мала спокою ні вдень, ні вночі. Такий у неї Осередок навчально-пізнавальної діяльності (2)вже характер: усе нове в освітній реформі – найперше запровадити в навчально-виховний процес закладу. Не заспокоїться, доки не досягне поставленої мети, не зупиниться перед труднощами, відточує, шліфує, апробує все, що стосується методів і методик навчального процесу. Не втомлюється впроваджувати найновіші технології, найсучасніші ідеї. І серед найсміливіших задумів вишукує найраціональніші зерна новаторства і переконана, що немає нічого, чому не можна навчитися, перевчитися, втілити в освітній процес.

Цьогоріч про відпустку навіть не думала. Відрядження в опорні школи НУШ у складі освітніх делегацій спонукали до ексклюзивних, сміливих рішень: не дублювати, зробити краще, ніж побачила. Вже в уяві поставав естетично, за вимогами НУШ, оформлений казковий острівець, де починається шкільне життя першокласників: у своєму рідному місці, серед розкішної природи, де можна в будь-яку хвилину потрапити в буйноквіття весни, обійми літа, щедрість осені, веселі зимові прогулянки. І всі ці дива на уроках читання та математики, рідної мови, трудового навчання. Наче за помахом чарівної палички, мов загіпнотизовані, взялися умільці-майстри до роботи: біля витоків духовної криниці творчості стали енергійні, талановиті особистості. Хто вони, ці люди?

Розмовляю із заступником директора з навчально-виховної роботи початкових класів Наталією Сасинюк, яка всіляко підтримувала директора, вносила пропозиції і по-науковому захищала задумане. Задовго вивчали компетентності НУШ, щоб осучаснити школу, дивилися в Інтернеті, радилися, і вирішили створити нове освітнє середовище. З легкої руки творчого вчителя образотворчого мистецтва Людмили Ромашко на стіні коридора першого поверху виросло місто: казкові будинки з дахами різної форми, за містом – мальовничий ландшафт із порами року розмальовували вчителі початкових класів із Марією Довгалюк, ігрову зону створили молоді Осередок вчителя (2)педагоги 1-4 класів із Оксаною Стрілець. До роботи долучилися всі вчителі початкових класів, педагоги-предметники й батьки. Яскраві кольори викликають посмішку, покращують настрій. На другому поверсі до роботи на центральній стіні приступила художниця Валентина Баранова. Символ літа – зелене дерево, перехід до осені – соняшник. Виросло алфавітне місто, а далі перехід кольорів на панелі й сходи, майстерно виконані площина та простір.

– Я з радістю це роблю, – каже художниця, – мені приємно, що мої діти навчаються в цій престижній школі.

Коли вчителі пішли у відпустку, свою допомогу запропонувала Аня Бородавко, колишня учениця, яка закінчувала навчання в Київському виші за спеціальністю архітектора. І почала розцвітати яблуня…

Ідею «Параду планет» відшукали в Інтернеті, а знайшла місце для проекту в просторі коридора мама школяра Анжела Волосячик, майстер ручної праці, яка  володіє різними техніками. І вже на стіні коридора – декоративне панно, об’ємні фігури, астероїдний пояс, Сатурн у кільці…

Серед розкішної природи – ігрова зона: на підлозі розстелений килим-пазли, стоїть м’який диван, де малеча відпочиває… Останні штрихи розмальовували на підлозі: гра в класики, слідочки, лабіринти, а закінчували казковий світ науки на подвір’ї, де знайшли місце ребуси, заплутані клубочки…

Осередок відпочинкуНа запитання Ніни Аркадіївни – як будуть втілювати в життя, почула вичерпну відповідь, що креативні вчителі колегіуму знайдуть овальні й прямокутні форми на уроці математики, складуть задачі, розв’яжуть приклади, збираючи квіти, суниці чи чорниці просто за містом. На уроках рідної мови писатимуть твори про рідний край, що використають як дидактичний матеріал на уроках природознавства. Відповідне освітнє середовище створили й на другому поверсі.

По-особливому вчителі початкових класів готувалися до НУШ. До освітнього осередку першокласників легко потрапити, бо вже на дверях естетично оформлені малюнки з символом науки – мудрою совою з написами: знайомимося, пізнаємо, досліджуємо, вивчаємо… Класи нагадують бджолиний вулик, де в кожному своя робота за можливостями й інтересами. Жодного крику, біганини, злагоджена праця в атмосфері затишку й комфорту. Учителі Світлана Верзун, Людмила Примак, Інга Свирид, Алла Мисанець, Жанна Сказько, які навчають 136 першокласників, кажуть, що створене освітнє середовище сприяє втілювати в життя класу НУШ, за що вдячні Ніні Тітковій, Наталі Патрикей і всім, хто допомагав. Цієї величезної роботи не було б без надійної підтримки батьків учнів. Змін у навчальному процесі багато. Навіть робочий день цікаво починають із ранкової зустрічі всієї групи дітей із педагогом, що триває 20 хвилин, щоб створити позитивну атмосферу в класі на весь день перебування. Учні вітають один одного, вислуховують думки друзів про певне питання. Ці зустрічі навчають школярів взаємної поваги та позитивного ставлення, формують колектив.

Держава для цього також виділила чимало. Два перші класи можуть користуватися надсучасними приладами – інтерактивними панелями та мультибордами. Їх зручність полягає в багатофункціональності: показ відео, перегляд презентацій, робота з розвивальними програмами. Це єдиний прилад, що поєднує в собі функціонал проектора, інтерактивної дошки, комп’ютера, планшета та телевізора.

Учителі переконують, що в дітей не згасає мотивація до навчання. Минуло небагато часу, але діти й учителі переконалися, що яскраві малюнки, предметні картинки, фотографії, цікаві пізнавальні завдання, логічні вправи, робота з математичними планшетами, танграмами (наборами плоских фігур, із яких можна скласти зображення людей, тварин, цифр та інших предметів), використання 6 цеглинок Lego активізують роботу, сприяють успіху під час виконання завдань. Діти із задоволенням виконують задачі з об’єднання об’єктів, порівняння, зіставлення, вчаться відстоювати свою думку, і не бояться цього.

P1240348Немає предметів: «Природознавство», «Я у світі», «Основи здоров’я», «Образотворче мистецтво», «Трудове навчання», «Музика». Є інтегрований курс «Я досліджую світ» і «Мистецтво».

У кожному класі вражає яскраве, естетичне оформлення кабінетів, особливо куточки відпочинку, які оновлюють, доповнюють цікавими педагогічними знахідками.

Сарненський НВК «Школа-колегіум» – базовий опорний заклад, на основі якого влітку проходило навчання вчителів початкових класів роботи в НУШ. Азів Нової школи навчала вчитель початкових класів Світлана Цицюра, яка пройшла відповідні курси навчання.

У 2017-2018 навчальному році в колегіумі продовжили роботу тринадцять методичних кафедр учителів: школа передового педагогічного досвіду, школа педагогічного зростання, школа молодого вчителя, дві творчі групи вчителів, семінар-практикум, постійно діючий семінар і психолого-педагогічний семінар. Тут створили умови для підвищення фахової педагогічної майстерності кожного вчителя, для цього проводять інструктивно-методичні наради, запровадили методичний консультпункт за участю керівників методичних кафедр вчителів. Продовжила роботу творча група «Імпульс», постійно діючий семінар «Здоров’язбережувальні освітні технології», семінар-практикум «Ключові компетентності Нової української школи», психолого-педагогічний семінар «Психологія особистості».

Важлива роль в організації методичної роботи належить шкільному методичному кабінету. В ньому зібрані матеріали шкільних методичних кафедр, атестаційні матеріали, зразки уроків, позакласних заходів, науково-практичних конференцій, фахові журнали, газети, методична література, матеріали для роботи над проблемою школи. Триває поповнення методичного кабінету сучасною педагогічною літературою та методичними матеріалами про роботу вчителів школи. До друку у Природничо-дослідницький осередоквсеукраїнських виданнях подано конспекти уроків, позакласних заходів, майстер-класів, авторських програм 33 вчителів закладу. Залучаючи педколектив до активного обговорення проблеми адаптації п’ятикласників до навчання в основній школі, щорічно проводять психолого-педагогічний консиліум «Адаптація учнів п’ятих класів до нових умов навчання».

Випускники колегіуму вступили на навчання у вищі заклади, один вчиться за кордоном. 64 учні – переможці районного етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів, 9 – переможцями в обласному етапі. Назар Сергійчук, учень 11-А класу, двічі став переможцем в обласному етапі.

Чільне місце у роботі з обдарованими дітьми займає шкільне наукове товариство «Дослідник», у якому представлені різні секції. Юні науковці написали цікаві науково-дослідницькі роботи та стали переможцями районного й обласного етапів конкурсу. Є переможці Всеукраїнського конкурсу – «День рослин  2017» і Всеукраїнської краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна».

Звичайно, не ставила за мету розповідати про весь навчально-виховний процес у нашому навчальному закладі, та в цьому, вважаю, немає потреби. Роботу  продовжують, плекають особистості, зростають нові таланти, народжуються нові раціональні зерна педагогіки та психології розвитку свідомого громадянина-патріота. Формують, вчать, розвивають компетентності високопрофесійні педагоги колегіуму на чолі з відповідальним, мудрим очільником закладу нового типу Ніною Тітковою, яка завжди в пошуках, спокій якій навіть не сниться.  Адже до перемоги інших шляхів немає, і саме так треба зустрічати своє професійне свято.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz