ОСББ чи управитель, або Під лежачий камінь вода не тече

Новий закон «Про житлово-комунальні послуги» досить суперечливий. Його прихильники наголошують, що нова система в перспективі не просто якісно змінить стан домівок, але й підвищить рівень відповідальності мешканців за їх утримання.

Супротивники зауважують про непродуману систему призначення управителів, а відтак наголошують на можливих спекуляціях недоброчесних підприємців. Тому, аби розібратися, як це працюватиме і чи складно запустити та підтримувати ОСББ, що робити далі мешканцям багатоквартирних будинків Сарн запитали в директора комунального підприємства «Житлосервіс» Олександра МІСЬКА:

– Для початку визначитися, хто керуватиме вашим багатоквартирним будинком. Є три варіанти. Мешканці створюють ОСББ і таким чином беруть на себе відповідальність за утримання будинку. Створюють ОСББ, але частково або повністю передають функції управління управителю, якого самі обирають, але при цьому платять гроші за послуги. Жителі не створюють ОСББ, а управителя на конкурсній основі їм призначає виконавчий орган міської влади. Ціну послуги так само визначають за результатами конкурсу.

– Олександре Олександровичу, роз’ясніть детальніше, що таке ОСББ?

– Це неприбуткова юридична особа, створена власниками житлових і нежитлових приміщень для спільного користування, утримання й управління своїм будинком і прибудинковою територією. Одно слово, цілком окрема форма управління будинком згідно з нормами українського законодавства.

Це об’єднання також призначене для юридичного оформлення їхніх майнових прав на будинок і прибудинкову територію. Прибудинкова земля приватизації не підлягає, а лише передається в постійне користування. У Сарнах створено 7 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, найуспішніше – «Авангард-Сарни» (голова об’єднання Сергій Чернов). Це – багатоквартирний житловий будинок по вул. Ярослава Мудрого, 3.

Хочу акцентувати увагу, що самоуправління буде успішним там, де є стабільність, зростання економіки та благополуччя людей, які можуть витратити частину вільних коштів на утримання свого майна. Але зараз не кожен може собі дозволити зробити хоча б косметичний ремонт власної оселі. А тут треба вкладати не 4 гривні у квадратний метр, а принаймні 50 гривень.

– Чи залежить створення об’єднання від стану житла?

– Житловий фонд міста за своїми строками експлуатації зношений у середньому на 60 відсотків, а внутрішні будинкові мережі та комунікації – на 80 відсотків. Звісно, можна створити ОСББ, отримати часткову фінансову підтримку від місцевої ради, самим також докласти рук та власні фінанси, але між людьми часто немає єдності й порозуміння, поваги й бажання почути сусіда, тому прийняти оперативні рішення з ремонту й утримання спільного майна для таких людей буде дуже проблематично.

– Хвилю обурення в громадян викликала норма закону про примусове призначення управителів. У результаті цей пункт відстрочили.

– Так, у цій реформі було багато суперечностей — і в закон під тиском громадськості неодноразово вносили зміни. Наприклад, у ньому визначено, що якщо впродовж року співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено ОСББ, не прийняли рішення про форму управління ним, «управління таким будинком здійснює управитель, якого призначає на конкурсних засадах виконавчий орган місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У такому разі ціну послуги з управління багатоквартирним будинком визначають за результатами конкурсу».

– Управителі — це хто?

– Справа в тому, що можна створити ОСББ, але передати управління багатоквартирним будинком іншим компаніям. Їх і називають управителями. В законі є визначення терміну «управитель». Це — фізична особа-підприємець або юридична особа, яка укладає договір зі співвласниками та потім забезпечує належне утримання й ремонт спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території. Передати ці функції управителю можна повністю або частково. Фізична особа, яка бере участь конкурсі, повинна мати досвід управління в житлово-комунальній сфері. А юридична може бути комунальним або приватним підприємством.

– Давайте повернемось до ОСББ. У чому перевага об’єднання?

– По-перше, ОСББ відкриває механізм прийняття легітимних колективних рішень. Проте основна вагома перевага в тому, що ОСББ дозволяє економити власні гроші. Коли співвласники створюють об’єднання, вони можуть визначати виконання тих чи інших робіт самостійно, прораховувати витрати на них і самі вирішувати, наскільки це економічно вигідно.

Також як неприбуткову організацію ОСББ звільняють від сплати податків. Заощаджені кошти можна використати на покращання стану будинку. Будь які кошти ОСББ не можуть розподіляти між членами об’єднання, а потрібно витрачати тільки на утримання спільного майна.

Метою нового закону декларувалось якраз надання громадянам реальної можливості управляти своїм майном у тому числі і спільним. Коли є ОСББ або спільні власники, то кошти йдуть або ОСББ або управителю, визначеному власниками будинку.

– Хто може бути співвласником будинку?

– ОСББ може бути створено лише власниками квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.

Упродовж останніх трьох років КП «Житлосервіс» суттєво покращив свою матеріально-технічну базу. Придбали за бюджетні кошти нові трактор із причепом та автовишку, яку ввели в експлуатацію. Її використання дозволить зекономити сто тисяч гривень у рік. А раніше могли чекати тижнями, поки нам нададуть таку техніку приватні підприємці. Також придбали спеціалізований УАЗ для перевезення ремонтної бригади, інструменти, що значно полегшують роботу працівників. Регулярно купуємо спецодяг і спеціальний для сантехніків і роботи в агресивному середовищі. Постійно проводимо навчання спеціалістів для підвищення професійної майстерності, аби високо тримати планку професіоналізму на ринку житлових послуг. Суттєву підтримку маємо від міського голови, депутатського корпусу, завдяки чому КП «Житлосервіс» за два останні роки з міського бюджету на утримання та ремонт житлового фонду виділили й освоїли майже 4 мільйони гривень.

– До речі, Олександре Олександровичу, яка послуга є комунальною?

– Відповідно до цього Закону це газо-, тепло-, електро- та водопостачання й водовідведення. А прибирання дворів, ремонт внутрішніх будинкових мереж, фасадів, перекриття будинків є житловою послугою. Фактично монополісти, власники природних ресурсів і постачальники, які заробляють на природних ресурсах і диктують власні правила без жодної альтернативи  відмежувались від людей і їхніх проблем у комунальній сфері.

КП «Житлосервіс», яке фактично є управителем, на загальних підставах іде на конкурс і боротиметься за житловий фонд, щоб стати реальним управителем. Адже бачимо позитивну динаміку й результати роботи та вдячність населення, яке також усе активніше долучається до спільного управління. Працюємо з людьми щодня, звісно без проблем не буває, але їх вирішуємо. Прислухаємось і до їхніх порад. Хотілося б, щоб люди не нервували, ми їм завжди допоможемо у встановлені законодавством строки. Хочемо, щоб зверталися до нас за консультаціями, також проявляли більше бажання розібратися в тій чи іншій ситуації, а не слухали розмови, що хтось щось сказав.

Закон покладає на людей прийняття рішення, тож їм необхідно провести збори, на які запросити будь кого – від трудівників комунального підприємства до працівників міської ради – для роз’яснення реформи. З 1 січня 2019 р. управитель має працювати повноцінно.

Окремо звертаюсь до громадян, котрі проживають у неприватизованих квартирах. Приватизація житла – справа добровільна. Однак особи, які все таки бажають приватизувати своє житло, можуть втратити таку можливість у наступному році. Тож звертайтесь за консультаціями та роз’ясненнями негайно.

– Чи існують програми державної підтримки ОСББ?

– Будинки, де створені ОСББ, можуть як брати участь у державних і місцевих програмах підтримки, так і претендувати на отримання часткового фінансування від міської ради, залучення кредитів тощо. Приміром, до числа таких належить урядова програма «Теплі кредити» через «Укргазбанк». Скориставшись нею, можна отримати відшкодування на утеплення багатоповерхівок.

– Дякую Вам за інтерв’ю і думаю, ще не раз повертатимемось до розмови про Закон «Про житлово-комунальні послуги». Адже уряд не встиг підготувати всі підзаконні акти, тож його дію відкладено до завершення опалювального сезону, а саме – до 1 травня 2019 року. Також, перенесено на 1 серпня 2020 року початок дії норми про штрафи для компаній за порушення ними строків встановлення лічильників на тепло, гарячу і холодну воду.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz