Розмитнювати авто з єврономерами чи вивозити?

До керівника громадської організації «Авто Євро Сила» в Сарнах Юрія Гриневича часто телефонують автомобілісти з проханням проконсультувати з того чи іншого питання. Але цього разу був зовсім інший дзвінок.

Знайома жителька Сарн їхала з сином автомобілем на єврономерах, коли її зупинили патрульні. Звинуватили в порушенні митного законодавства та простроченні термінів перебування в Україні. «Вони викликали слідчо-оперативну групу, щоб описати все й виписати штраф, назвали нас мало не терористами номер один», – звучав схвильовано голос жінки.

Юрій одразу ж виїхав на місце події. Почав пояснювати, що згідно з нашим законодавством і відповідно до закону № 8488, який вивчив уже напам’ять, штрафні санкції з боку патрульної поліції можна застосовувати тільки через 180 (на час інциденту 170) днів. «Тоді можете зупиняти й  складати акти за порушення митного чи іншого законодавства, – розказував патрульним. – А на сьогоднішній день ці автомобілі не підпадають під жодні штрафи. Можете зупинити й попередити водіїв, що вже менше, ніж через півроку їх штрафуватимете».

Дізнавшись, що патрульні дали запит на митницю й очікують відповіді, запитав, що стражі закону робитимуть далі. «Маємо написати рапорт від руки про авто, факт зупинки якого засвідчив, що за кермом перебуває…», – почув у відповідь. Не передаватиму до кінця всі неприємні деталі цієї ситуації, яка врешті-решт завершилася благополучно і постом у соціальних мережах. Натомість процитую заяву екс-міністра економіки України Віктора Суслова в ефірі програми «Перші про головне. Коментарі» на телеканалі ZIK, який висловився проти легалізації авто на «єврономерах»:

– Є законодавство і його потрібно дотримуватися. Не можна «прогинати» законодавство під «хотєлки» тих чи інших людей лише з огляду на те, що вони можуть вийти й заблокувати вулиці.

Віктор Суслов переконаний, що пільги для «євробляхарів» є популістичними та ведуть країну до прірви, адже, за його словами, сьогодні на акції протесту вийшли власники авто на «єврономерах», завтра аналогічно вчинять й інші, щоб через блокування вимагати різні пільги для себе.

«Це і є поступовий розвал держави. Що ж до пенсіонерів і пенсій, треба визначитися та відповісти на ключові запитання, бо в нас колосальний розрив між мінімальним і максимальним рівнем пенсій. Скажімо, є категорії держслужбовців, у яких по 30-50 тисяч гривень на місяць. У нас мінімальна пенсія – 1453 грн. Чому кажемо про геноцид? Тому що реально, коли у пенсіонера немає інших доходів, на ці гроші вижити не можна. Хіба що замерзнути взимку й померти з голоду», – заявив Віктор Суслов.

Експерт зауважив, що Україна має піти шляхом «зрівняйлівки» пенсій і підвищити мінімальні пенсійні виплати бодай до рівня мінімальної зарплати. Екс-міністр економіки України підкреслив, що Пенсійний фонд повинен покривати свої видатки за рахунок власних доходів, як це було раніше:

– Зараз створена ситуація колосального дефіциту, і те, що ми перекачуємо податкові надходження з бюджету на погашення дефіциту Пенсійного фонду – завдаємо збитку іншим бюджетним сферам, які не фінансуються відповідно. У державі немає збалансованої політики, – акцентував увагу Віктор Суслов.

Повертаючись до теми «євроблях», експерт не виключив, що до України можуть дозволити завезти ще декілька мільйонів авто за умови, що власники сплатять відповідні внески до Пенсійного фонду. Водночас, каже Віктор Суслов, через зібраний до Пенсійного фонду мільярд гривень, як про це заявляла голова комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, країна насправді втратить 10 мільярдів гривень.

Політичний аналітик, кандидат юридичних наук Олександр Москалюк наголосив, що ситуація навколо «євробляхарів» є «не дуже нормальною». Адже ці люди вимагають легалізації власних порушень закону:

– Виходить, що спочатку порушують закон, а потім іде вимога легалізувати цю суспільно неправильну поведінку. Тут, безумовно, проблема в самій державі, та не думаю, що це правильний крок, – сказав Олександр Москалюк.

Тож, на думку політичного аналітика, якщо події так розвиватимуться й надалі, з цього не вийде нічого хорошого з точки зору законності.

А його колега, політичний аналітик Ярослав Макітра додав: «Люди, які організували всі ці пікети, могли створити значно більше проблем владі, якби змогли правильно сформулювати свою ключову тезу – добитися, щоб усі громадяни, навіть ті, в яких немає машин, також змогли купити авто за дешевшими цінами. Щоб досягти успіху, «євробляхарям» потрібно було наголошувати на загальних суспільних благах. Натомість вони не змогли висловити правильний меседж. Тому не несуть такої великої електоральної загрози, як могли б створювати при правильному позиціонуванні», – переконаний експерт.

Заразом Ярослав Макітра зазначив:

– Справді, ситуація з авторинком в Україні є «дикою», адже тутешні ціни на транспорт кардинально відрізняються від тих, що на Заході. Погоджуюсь із розмовами, що сюди завозять машини в поганому стані. Так, це можна обмежити нормою про роки авто. Та дуже часто ці так звані «євробляхи» замінили «Жигулі» і «Москвичі». Їм було по 30-40 років. Вони також мали великі викиди, – зауважив аналітик.

Але, в тій же Європі, за словами Олександра Москалюка, в Данії, податки на авто становлять півтори суми самого транспортного засобу:

– Тобто, не можу сказати, що на Заході дешевші автомобілі. Так, вживані справді дешеві, однак через те, що їх ніхто не купує. Адже тоді є необхідність утилізації, за яку треба платити, – наголосив Олександр Москалюк.

 

У ГО «Авто Євро Сила» – великий потенціал

Повертаємося до розмови з керівником ГО «Авто Євро Сила» в Сарнах Юрієм Гриневичем:

– Ви, як полька, продали мені, українцю, транспортний засіб. Видали готовий роздрукований бланк – купчу. Ми обоє заповнили свої дані, записали, яке авто продали, й поставили підписи. Йдете з цим бланком у сервісний центр (аналог нашого МРЕО), здаєте цю довідку, і вже на її підставі автомобіль знімають з обліку, – тлумачить процедуру купівлі «євробляхи» Юрій Гриневич. – Не потрібна жодна експертиза. В Україні ж митні брокери вимагають довідку про те, що машина знята з обліку, а такої довідки (на довідку) там не видають, бо роблять усе автоматично в он-лайн режимі. Саме рахунок-фактура є основною підставою для того, щоб розмитнити автомобіль з польською реєстрацією в Україні.

Тепер далі. Скажімо, поляк продав вам автомобіль «Фольксваген» 2000 року за 2 тисячі євро. А в підсумку можете заплатити 3500 євро. У брокерів є спеціальний електронний каталог. І звідки електронний калькулятор бере цифри, незрозуміло. Момент істини в чому? Вам повідомляють, що за даними України авто коштує не 2 тисячі євро, а 3500. І від цієї суми вам нараховують ПДВ, мито, одно слово, здійснюють усі нарахування на машину. На запитання, чому така сума, у відповідь почуєте: «Нам надали такий калькулятор у Державній фіскальній службі України».

Тільки коли почали читати і вникати в суть закону, власники автомобілів на єврономерах зрозуміли, що їх просто дурять, і чому ми стояли з плакатами на трасі, бо раніше не розуміли. Адже машини з європейськими номерами для одних –   бізнес, а для інших – засіб пересування. І саме останні через брак коштів збираються повернути покупку назад.

У Польщі ж ті, хто оформляють документи для розмитнення «євроблях», вигадали для українців додаткову плату, повідомляють активісти руху «За доступне авто» у своєму відео.

Скажімо, якщо офіційна вартість цієї послуги – близько 100 злотих (750 гривень), то за послуги посередники беруть ще 400 злотих (3000 грн). Тож виходить, що для отримання документа, який дасть змогу розмитнити «євробляху» з Польщі, українцю доведеться заплатити 3750 гривень.

– Юрію Петровичу, Петро Порошенко підписав закони № 8487 та № 8488 про легалізацію ввезених із порушенням митного та податкового законодавства автомобілів з європейськими номерами. Як запевнив Президент, усі кошти від цього, від першої й до останньої гривні, підуть до Пенсійного фонду. На що сподівалася ГО «Авто Євро Сила», протестуючи на автошляхах?

– Упродовж двох років ми долали шлях до доступного розмитнення та майже досягли мети. Отримали відміну обмеження на ввіз машин нижче стандарту «Євро-5» і єдиний закон для всіх. Нам залишалось лише вибороти доступне розмитнення. І тут вперлися в стіну інтересів олігархів, які фінансували і продовжують фінансувати політичну систему країни.

Ми йшли на перемовини з політиками, які є маріонетками олігархів, у пошуку компромісів, обмеживши свої вимоги від повної ліквідації акцизів на авто до відміни коефіцієнту віку з формули його обрахунку. Погодились брати за основу закон №8487, аби вже в режимі правок ліквідувати коефіцієнт віку. Але вимоги людей і ситуативна передвиборча кон’юнктура програли «договорняку» з розподілу бюджету. Маріонетки олігархів вирішили компенсувати бюджетну нестачу за рахунок середнього класу та самозайнятих людей. Хочуть зберегти монополії на авторинку, щоб вторинний ринок не позбавив надприбутків Святаша, Васадзе й інших автоолігархів.

Також ми сподівалися, що підтримка виборців — це той вагомий інструмент, що дасть можливість українцям переконати владу в необхідності забезпечення доступного розмитнення не лише електрокарів, а й усього транспорту без винятку. Натомість влада пішла в «договорняки» та «ігрища», щоб з одного боку задовольнити інтереси спонсорів, а з іншого — нівелювати негативні наслідки відкидання вимог ГО «Авто Євро Сила» щодо ліквідації коефіцієнту віку.

Якщо першу мету було досягнуто за рахунок нічного «освоєння» бюджету, то другу — через величезну медіа кампанію з дискредитації нашої організації, у якої дуже великий потенціал.

Замість того, щоб встановити ставки загальних платежів до бюджету, які б не перевищували 40 відсотків для кожного українця й наповнили бюджет та Пенсійний фонд, а також зберегти транзит для заробітчан без застави, але з вищою відповідальністю за перевищення термінів транзиту авто з іноземними номерами, отримали нуль відсотків розмитнення на кузови для автоолігархів і пільги на 90 днів, якими ніхто не може скористатися, бо відсутня постанова Кабміну, а також вночі прийнятий бюджет.

У результаті олігархи втратили підтримку не тільки серед автомобілістів, а й інших суспільних груп, яких обманули. Подумали, що ми тепер знову повернемось до побуту й продовжимо нарікати на незадовільний стан речей і погану владу. Але так не буде.

Вони звикли до того, що головне виграти вибори, а далі на 5 років можна забути про людей. І переконані, що їм це вдасться, бо все вирішують гроші. І задоволені спонсори залюбки їх профінансують. Так, вони виграли бій, але тим самим дали нам привід зайнятись політичною боротьбою за свої інтереси. Тож  починаємо гуртуватися разом з іншими обманутими та не почутими спільнотами, щоб створити платформу, що буде здатна профінансувати прихід до влади політиків, які служитимуть громадянам, а не олігархам.

Для того, щоб виявити тих політиків, на кого могли б розраховувати і кого потенційно будемо готові  фінансувати, подаємо новий законопроект, аби прибрати акциз на авто та заставу на транзит. Щоб бути спроможними проштовхнути ці закони, нам потрібно мати переконливі аргументи.

Влада навчилася справлятися з мітингами, тому мітинги для них без мільйона людей на майдані — це лише мішень для медійної дискредитації. І всі розуміють, що в умовах воєнного стану ми не просто не зможемо зібрати людей, а й не станемо цього робити. Бо опонуємо владі, а не своїй державі. А ще точно знаємо, якщо об’єднаємо мільйон виборців зі спільними вимогами та готовністю стимулювати політиків, які їх виконуватимуть, то навіть цей парламент проголосує за зміни.

– А якщо не проголосує?

– Тоді у 2019 змінимо спочатку президента, а потім і парламент. Щоб уже їх наступники зрозуміли, що таке сила виборців.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz