Навчаємось за новим стандартом

«Нова українська школа» – це ключова реформа Міністерства освіти й науки. Чесно кажучи, більшість учителів і батьків на її початку сумнівалися, чи вдасться створити таку, в якій буде приємно навчатись, і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у житті.

У вересні в освітніх закладах бракувало парт першокласникам, які підприємці не встигали виготовляти через велику кількість замовлень. Дехто їх чекав аж до листопада. Головне – все було новим і невідомим і для вчителів, і для батьків, і для дітей.

Минуло півроку, як учні перших класів навчаються за новим стандартом. «Сарненські новини» напередодні першого вересня вже писали про Сарненську ЗОШ № 4 І-ІІІ ступенів, яка в серпні 201-го 8 була реально готовою до впровадження НУШ. Нещодавно її директорка Тетяна Василенко розповіла, що разом із колективом однодумців у співпраці з батьками та дітьми беруть участь в унікальній трирічній соціальній програмі «Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів», що має на меті сприяти розвитку здорового харчування, фізичної активності й свідомого ставлення учнів до власного здоров’я. Окрім того, це також унікальний шанс для шкіл-учасниць виграти від 25 до 130 тисяч гривень.

Ніхто не заперечить, що правильне харчування обов’язково передбачає наявність сніданку. І про це добре знають першокласники ЗОШ № 4. Тому вирішили приготувати корисний сніданок із Наталею Пупко (на фото). Дієтологи та вчені одностайно зійшлися на думці, що найкращий – це каші. А найпопулярнішою є вівсянка або мюслі з додаванням горіхів, бананів і сухофруктів.

нуш любиковичіДо школи єдині авторитети в дітей – це батьки, а коли першокласники переступили поріг навчального закладу, з’явилися нові – вчителі, які повноцінно виконують професійні обов’язки — навчають їх, розвивають потрібні навички та вміння. А ще напередодні 8 Березня з маленькими вихованцями готують їхнім мамам свято. Відбулося воно і в першому класі Любиковицької ЗОШ І-ІІІ ступенів. На заході «Моя мама – сонечко» діти подарували своїм ненькам багато позитивних емоцій.

У березні Галина Ткачик провела в першому класі відкритий урок на тему «Ким бути? Яку професію обрати?». На ранковій зустрічі діти бажали один одному успіху, ділилися думками, яку професію хочуть обрати в майбутньому. За допомогою цеглинок Lego розв’язували задачі, грали в гру «Що зайве?», дізнались, чим займаються програмісти, маркетологи й ін. Подивились мультфільми від тітоньки Сови «Ким бути?».

Діти приходять у перший клас з різним рівнем знань, і це ускладнює роботу вчителя та збільшує роль батьків у навчальному процесі, якщо, звісно, дитину не підготували до цього заздалегідь. Першокласники, які вже читали хоча б по складах (після дитячого садочка), почуваються значно впевненіше вже з перших днів. Тож можуть самостійно читати завдання (до речі, це вимагає програма Нової української школи) й думати над його виконанням. Ті ж, які взагалі читати не вміли, всі ці завдання сприймали виключно зі слів учителя.

Так, Олена Кондратюк виховує двох синів самотужки. Як мама, немає відпочинку  навіть у вихідні, аби забезпечити сім’ю всім необхідним, адже старший син – студент вишу, а менший цьогоріч пішов у перший клас Немовицької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Тож у жінки не завжди вистачає часу на малечу. Коли синочок ішов до школи, поділилася, не вмів ні читати, ні писати, ні рахувати, але знав букви. Тепер, через півроку навчання, пише, рахує й читає, розв’язує задачі. А вчителька Віта Григорівна, каже, для нього авторитет.

«Діти стали організованіші, краще запам’ятовують. Якщо спочатку треба було повторити декілька разів, аби почали робити те, на чому акцентувала увагу, то зараз вони можуть одночасно виконувати декілька завдань, значно складніших, ніж на початку, – ділиться думками вчителька Немовицької ЗОШ Оксана Ковпак. – Школярики навчились гарно вирізати, малювати фарбами, ліпити з пластиліну, багато встигають, вміють швидко переключати увагу з одного завдання на інше. Найбільше це видно на уроці «Я досліджую світ». Особливо подобаються дітям ранкові зустрічі, де вони дізнаються багато нового один про одного: які в кого вподобання, що люблять їсти та який одяг носити. Завдячуючи комп’ютерним технологіям, часто вирушають у віртуальні подорожі в різні куточки України.

Дуже подобаються першокласникам тематичні шкільні тижні. Для прикладу, під час Тижня театру школярі дізналися багато цікавого про театр. Улюбленим заняттям стало збирання LEGO — навчання грою не стомлює дітей, воно їм у радість — повторюють кольори, вчаться рахувати, навчаються працювати в команді. А ще полюбляють «стілець автора», на який сідають, коли хочуть повідомити всім щось цікаве».


НУШ – школа радості

Якщо говорити про НУШ як школу радості, уроки з ЛЕГО, ранкові зустрічі, то можна стверджувати, що тут реформа діє. Навчання не виснажує маленьких першокласників, які поспішають на заняття, аби пограти в ігри, поспілкуватися з однокласниками та вчителькою і, звісно, навчитися чомусь новому. Оскільки в початковій школі особливо важко встановити дисципліну, а дітям не завжди виходить сидіти 35 хвилин мовчки, навчання вирішили будувати саме через гру.

На початку практики НУШ, у вересні, зізнаються вчителі, не вірили, що інтегровані уроки дадуть добрий результат. А вони дають. Звісно, є сильніші є слабші діти, але читають усі.

А ось що написала мама першокласниці Клесівської ЗОШ І-ІІ ступенів-ліцею Ірина Якубович: «Моя донечка, в першу чергу, в захваті від учительки, вона в нас надзвичайна людина і педагог із великої букви. Забезпечені, можливо, не всім необхідним, але батьки і вчителька дбають про комфорт першачків. У класі такі атмосфера, затишок, інтер’єр та оточення, що дітки радіють школі й просто обожнюють нашу Наталію Тищенко. Низький уклін їй за роботу. Лише завдяки їй у нас дійсно НУШ».

Школярі з задоволенням ідуть у школу, де їх не змушують під час уроку робити те, чого не хочуть. Не хочуть писати? Можуть зробити це вдома. Не хочуть розв’язувати задачу? Можуть помалювати.нуш клесів

Щодо домашніх завдань, то не тільки батькам, а й дітям хотілося б, щоб їх задавали — так дитина може закріпити пройдений матеріал. Звісно, батьки роблять їх із ними. На думку декого з них, у дітей немає відповідального ставлення до навчання без домашніх завдань. Тому побажали, щоб трохи скоротили період адаптації, бо тільки малювати до жовтня — це замало.

Успішність реформи НУШ залежить також від того, наскільки готові змінюватись і зростати вчителі. В усі роки й найважчі часи, навіть коли не платили заробітну плату, вони не виходили на пікети, страйки чи акції протесту, а продовжували трудитись. На жаль, буває, вчителі й тепер за власні гроші шукають і роздруковують навчальний контент, якщо він дуже необхідний.

У першому півріччі навчальні компетенції з конкретних предметів учителі ще не оцінювали, тільки соціальні навички. Оцінювання багаторівневе, і діти мають різні записи про вмотивованість, уважність, залучення до колективних занять.

«Нова українська школа» – це довгострокова реформа, яку вводитимуть поетапно. Але зараз уже можна казати про перші успіхи та невдачі цих змін. На забезпечення успішності реформи у 2018 році виділили мільярд гривень на закупівлю обладнання для перших класів. Перелік необхідних засобів навчання та обладнання публікував сайт Міністерства освіти й науки України. Проте державний бюджет покривав не всі витрати на техніку: територіальні громади зі свого бюджету мали виділяти від 5 до 20 відсотків загальних витрат, і саме від їх частки залежить якість закупленого обладнання.

«І неприпустимо, якщо державний і місцевий бюджети виділяють на це гроші, брати їх ще й із батьків. Хочу батьків застерегти і також попросити вчителів не спонукати батьків купувати, наприклад, підручники. Немає потреби зараз, у першому класі, їх купувати, всі підручники будуть», — зазначила міністр освіти Лілія Гриневич.

Батькам не потрібно нічого купувати взагалі. Офіційно в Україні безкоштовна освіта. Якщо ж школам не вистачає фінансування, то вони можуть заснувати окремий фонд, отримувати благодійні внески від батьків учнів і звітувати про всі кошти. На 2019 рік грошей заклали майже стільки ж.

Відповідно до реформи, тепер діти навчатимуть 12 років. Вчителі самостійно обирають методику викладання, формують навчальний план і розподіляють кількість годин на певні теми. Цю практику вважають успішною, адже вчитель формує графік відповідно до показників успішності конкретного класу. Тобто, якщо діти не до кінця засвоїли той чи інший матеріал, вчитель може виділити більше годин для занять. Система працює і у зворотному напрямку: є можливість щось пройти швидше, якщо учні все засвоїли.

Навчання, особливо в початковій школі, – це спільна праця вчителя, батьків і дитини. Якщо працює хтось один або лише дві «сторони», результат, звичайно, теж буде, але точно нижчий, ніж якби працювали всі разом.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz