В училищі готують прибиральниць

Виявляється, в Естонії можливо здобути за життя декілька професій безкоштовно, попри свій вік

Уже три роки працівники професійної освіти Волинської області співпрацюють із колегами з Естонії в рамках українсько-естонського проекту «Обмін досвідом Естонії для підтримки реформ професійної освіти України». А цьогоріч, завдячуючи старанням заступника начальника Управління, начальника відділу професійно-технічної та вищої освіти Управління освіти й науки облдержадміністрації Петра Коржевського, з робочим візитом у Прибалтиці побували  освітяни Рівненщини в складі делегації Волинської та Хмельницької областей. Сарненщину представляли директори Вищого професійного училища № 22 міста Сарни Володимир Городнюк і ДПТНЗ «Сарненський професійний аграрний ліцей» Микола Морозюк. Враженнями від поїздки поділився Володимир ГОРОДНЮК.

5– 9 днів пролетіло дуже швидко. Наші партнери  повністю оплатили поїздку, презентували свої навчальні заклади. Цікавий факт: якщо майстер-викладач знає дві мови, його зарплата вдвічі більша. До речі, ще декілька років тому у ВПУ теж запровадили з п’яти професій нововведення, коли в групі одна людина – і майстер, і викладач. І заробітна плата, відповідно, більша.

Раніше в Естонії було 98 училищ, а тепер залишилося 30. Деякі об’єднали, інші закрили, не стало технікумів і коледжів. Лишили університети (вищу школу) й заклади профтехосвіти. Приміщення профтехучилищ або реконструювали, або збудували нові, все зроблено для комфорту учнів. А професії такі ж, як у ВПУ № 22: електрозварники, столяри, кухарі, бармени, перукарі й інші. На мою думку, центри й лабораторії з підготовки кухарів, для прикладу, у колег у Рівному навіть кращі. Ми ж не поступаємося в обладнанні й у підготовці слюсарів, автомеханіків, зварників.

Здивувало найбільше, що в училищі готують логістів. Є величезні приміщення, де складують різні види продукції, занесеної в комп’ютер. За потреби, попри чималу її кількість, дуже швидко знаходять необхідну. Вразила інформація, що з-поміж інших тут готують прибиральниць і доглядальниць. У готелях побачили, які там кахлі, умивальники, дзеркала, простирадла. Кожен кран – відполірований.

Ще шокував факт, що навчатися в Естонії можна все життя за кошти держави й отримати стільки професій, скільки хочеш. І при цьому віковий ценз – необмежений. Немає в них центрів зайнятості, які навчають учнів. Їх функції виконує професійна освіта. У професійних закладах, які відвідали, немає ні затверджених штатів, ні вихователів у гуртожитках, ні гуртків художньої самодіяльності, ні спортивних секцій, ні уроків фізкультури. Естонці по іншому до всього ставляться, у тому числі й до власного здоров’я. Для них прокинутись зранку і зробити фіззарядку так само необхідно, як поснідати.3

Обладнання в кабінетах нове, а електрозварювальні функції виконують машини-роботи, в які закладають програму, й вони здійснюють будь який шов. До речі, вкоридорах, кабінетах, лабораторіях – жодного стенду. Але вся техніка – нова. Щойно ввійшовши у вестибюль, потрапляєш у велику простору їдальню, а трошки далі – стоїть авто Toyota, що ще навіть не зійшло з конвеєра. Тобто не на старому чи списаному обладнанні учні навчаються обслуговувати техніку, а на найновішому. Фінансування йде на кожного учня. У нас – на групу з 25-30 чоловік.

– На виробниче навчання для кухарів нам держава не дає жодної копійки, в Естонії майстер складає калькуляцію продуктів, необхідних для заняття, а на другий день зранку отримує їх на складі.

Попри все, Рівненщина займає перше місце в Україні з модернізації професійної освіти. У нас також є навчальні центри й лабораторії подібні тим, що побачили за кордоном, але ми все робимо самотужки, без допомоги держави. Професійна освіта тримається на ентузіазмі трудових колективів і керівництва. Скажімо, з 14 центрів в області три – в нашому училищі. У 1993 році другий центр в Україні був відкритий не в Харкові, Львові чи Києві, а в Сарнах, у ВПУ № 22, і ми цим пишаємося. Самі робимо плитку та вкладаємо її, озеленюємо територію насадженнями, перекриваємо лабораторії, майстерні, 2кабінети. На сьогодні найбільше бажання – дати в кожен кабінет  комп’ютерну техніку.

Побували ще у Валганському центрі професійного навчання, Талліннській будівельній школі, школах механіки, обслуговування, Центрі професійного навчання, де ознайомилися з досвідом роботи професійних шкіл, елементами впровадження сучасних методів навчання, методикою розробки освітніх програм на модульно-компетентнісній основі, організацією навчання впродовж життя.

Естонські колеги провели семінар, під час якого ознайомились із досвідом навчання підприємництву роботодавцями в закладі вищої освіти. Керівники естонських професійних шкіл презентували систему роботи щодо вироблення навичок підприємництва у своїх закладах. Одно слово, є чимало хорошого, що можна запозичити, аби модернізувати систему професійної освіти.

Залиште коментар

Станьте першим, хто прокоментує!

Повідомити
avatar

wpDiscuz